(02 May 2024)
Biznes abonamentowy to pojęcie, które musisz znać, jeśli myślisz o stabilnych przychodach w swoim biznesie. To rozwiązanie trenduje na zachodnich rynkach już od jakiegoś czasu. Dlaczego? Ponieważ pozwala rozwijać stabilny biznes, dbać o jego rentowność i nieco odetchnąć w ciągłej walce o nowego Klienta.
Zacznijmy od początku. Abonament wielu osobom może kojarzyć się z usługami telekomunikacyjnymi. I nic w tym dziwnego – w końcu korzenie płatności abonamentowych sięgają właśnie tam. O co dokładnie chodzi w tego rodzaju płatnościach?
Niezależnie od branży w jakiej mechanizm abonamentu zostanie wykorzystany można o nim myśleć w podobny sposób. Nie wnikając na tym etapie w mocno techniczne szczegóły nie ma przeszkód by powiedzieć, że abonament to niezrywalna stała, cykliczna opłata za jakąś usługę, ofertę czy nawet wynajem produktu.
Wyobraź sobie sytuację, w której oferujesz usługi jako trener personalny. Możesz sprzedać swojemu Klientowi jednorazową konsultację trenerską, ale zdecydowanie bardziej opłacalne dla Twojego biznesu będzie sprzedanie pakietu opieki trenerskiej na przykładowe 6 miesięcy. Biznes abonamentowy sprawia, że raz pozyskany Klient zostaje z Tobą na kilka miesięcy. Brzmi fajnie?
Powyższy przykład jasno pokazuje jeden z głównych atutów jakie przynosi biznes abonamentowy – stabilność przychodów.
Raz złapany Klient przez kilka miesięcy zapewnia Ci regularny zastrzyk pieniędzy do Twojej firmy. A to z kolei oznacza, że zmniejszają się potrzeby w zakresie kosztów promocji Twojej marki. Dlaczego? Ponieważ masz zapewniony przychód w dłuższym terminie regularnie reinwestować. Pamiętaj jednak o tym, że fakt, iż nie musisz wydawać swoich budżetów drugi raz na tego samego Klienta nie zwalnia Cię z obowiązku dbania o pozyskiwanie nowych i zainteresowanych Twoją ofertą osób. Pozyskiwanie nowych Klientów jest zawsze istotne, ponieważ będą oni paliwem Twoich finansów w kolejnych cyklach. Prowadząc biznes abonamentowy dbasz o stabilizację przychodów, które możesz systematycznie zwiększać i rozwijać osiągając efekt kuli śnieżnej.
Taka kumulacja przepływów finansowych pozwala zarabiać więcej i czerpać ze wszystkich korzyści, jakie umożliwia Ci biznes abonamentowy.
Do najważniejszych z nich zalicza się:
Praktyka pokazuje, że model biznesu abonamentowego jest najczęściej wykorzystywany w branżach takich jak m.in. szkolenia, produkty cyfrowe, usługi stacjonarne, e-commerce, mentoring czy edukacja online.
Nie działasz w tych branżach? Nic nie szkodzi! Jeśli masz pomysł wpisujący się w tą mechanikę działania, to nic nie stoi na przeszkodzie abyś stworzył/a biznes abonamentowy z dowolnej firmy. Pamiętaj o tym, że z powodzeniem możesz również zastosować to rozwiązanie tylko w części swojej oferty. Czas na kolejny przykład.
Tym razem przypuśćmy, że dzielisz się wiedzą na temat dziedziny, na której się bardzo dobrze znasz i w swojej ofercie sprzedażowej masz kilka pozycji:
Jak myślisz, które z tych opcji możesz poprowadzić jako biznes abonamentowy? Teoretycznie wszystkie. W praktyce zależy to w dużej mierze m.in. od ceny jaką chcesz za nie otrzymać. Możesz też wdrożyć to rozwiązanie przykładowo tylko dla pozycji nr 4 i 5, a resztę sprzedawać tak jak dotychczas. Możliwości sprzedaży w formie abonamentowej jest w tym przykładzie co najmniej kilka.
Stałe i większe przychody kuszą każdego przedsiębiorcę, ale żeby osiągnięcie ich było w ogóle możliwe, potrzebuje on odpowiednich i skutecznych narzędzi, które pomogą mu prowadzić biznes abonamentowy.
I tak powstała TubaPay, która umożliwia znacznie więcej niż tylko realizacja płatności abonamentowych. Najważniejsze jest to, że dzięki rozwiązaniom Tubapay sprzedajesz w abonamencie droższą ofertę, poprawiasz konwersję i liczbę pozyskanych Klientów (nawet dwukrotnie!). Wykorzystujesz mechanizm podzielonej płatności, czyli sprzedajesz ceną miesięcznej płatności zamiast jednorazowej, a TubaPay zajmuję się całym procesem - od weryfikacji Klienta, przez obsługę płatności cyfrowych, aż po procesy windykacyjne. Bezinwazyjne wszycie płatności abonamentowych poprawia Twój proces zakupowy. Efektywność TubaPay jest nieporównywalnie wyższa niż w przychodzących na myśl płatnościach ratalnych. Dlaczego? Powodów jest co najmniej kilka, ale musisz przede wszystkim zapamiętać to, że z nami możesz elastycznie podejść do akceptowalności Klientów i harmonogramów spłat - zamiast ograniczać swoją sprzedaż z góry narzuconymi kryteriami bankowymi.
Chcesz porozmawiać o tym, jak wykreować biznes abonamentowy w Twoim konkretnym przypadku? Wspólnie znajdziemy najlepsze rozwiązanie budujące Twoją przewagę konkurencyjną, po prostu: